Surinamers en incest anno 2013 – column

Geplaatst: 11/07/2013 in Column
Tags:, , , , , ,

waterkant-columnjuliDoor Usha Marhé – Er ging een schokgolf door de Surinaamse samenleving heen (zowel in Suriname als in Nederland) toen vorig jaar bekend werd dat André Pakosie was opgepakt wegens het seksueel misbruiken van zijn dochter. Vanaf de eerste berichten is zijn naam voluit genoemd. Zeer waarschijnlijk omdat hij een bekende is in de Surinaamse gemeenschap, van wie je zou denken dat hij beter zou moeten weten. Pakosie is natuurgenezer, eigenaar van een fytotheek in Utrecht, schrijver, marrondeskundige en kapitein van de Aukanisi in Nederland, een functie die hij in december 2012 per brief heeft neergelegd. De verbijstering en het ongeloof in de Surinaamse gemeenschap maken dat men nog steeds niet makkelijk over zijn arrestatie praat. Maar het is toch echt waar. De bewijzen en berichten liegen er niet om.

Deze column is op 11 juli op Waterkant gepubliceerd. Klik hier om verder te lezen.

reacties
  1. Roline Redmond schreef:

    En toch zijn er vele Surinamers die geloven dat wij geen incest en kindermisbruik kennen, terwijl we zeer hoog scoren.

  2. catjong schreef:

    Hi Usha,

    Ik ben diep geschokt door het verraad en misbruik van Pakosie. Ik ken hem al meer dan 30 jaar en heb hem zien groeien in de gemeenschap in Suriname en Nederland. Ik heb hem indertijd met gaanman Gazon Matodja voorgesteld aan burgemeester Annie Brouwer als een belangrijk man in de Marrongemeenschap. De andere kabiten en Marronbestuurders hebben ook nooit iets laten blijken of waren onkundig van de situatie.

    Ik zal zeker mijn uiterste best doen hier behulpzaam te zijn en ook mijn deskundigheid als klinisch pedagoog in te zetten.

    brasa cat

  3. Annet Callender schreef:

    Wat jammer, dat zo iets gebeurt. Verwacht je niet van zo iemand..

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.